sábado, 9 de noviembre de 2013

El currículum

Artefacte propi

Moltes vegades havia sentit parlar del currículum, però... què és realment i, sobretot, què suposa per a l'educació? Doncs, aquesta és la pregunta a la qual hem donat resposta aquesta setmana, mitjançant l'elaboració del mapa conceptual que he inserit, i a continuació faré una breu referència a cadascun dels elements mencionats en ell.

Quan parlam del currículum ens referim al document que determina què és el que s'ha d'explicar en un moment determinat de l'ensenyament, que serveix de guia als mestres. I, dins d'aquest es poden diferenciar tres aspectes essencials als que fa referència el currículum: els continguts, les finalitats i el currículum ocult, és a dir, el que s'aprèn i que no està previs transmetre als alumnes. Alguns exemples de currículum ocult poden ser comentaris sexistes involuntaris o una situació en què el mestre exigeix als nens que no cridin a classe cridant, doncs el que entenen els nens en realitat és que sí es pot cridar.

I, centrant-nos ja en els continguts del currículum, començarem parlant de les fonts. El currículum parla de quatre fonts: la sociològica, l'epistemològica, la psicològica i la pedagògica.
D'una banda, la font epistemològica és la que té a veure amb les ciències, amb el coneixement; és a dir, que és la font que es relaciona directament amb les matèries.
D'altra banda, la font pedagògica és la que té a veure amb la metodologia, amb el com ensenyam, mentre que la font psicològica té més a veure amb el com aprenem.
I, finalment, la font sociològica és la que determina el que és important aprendre segons la societat del moment.

Per continuar, explicarem les característiques del currículum, la primera de les quals és la que parla d'un currículum únic, és a dir, que hi ha d'haver igualtat de drets, d'objectius, d'activitats, per a tots els nens.
La segona característica del currículum diu és obert, la qual cosa es relaciona amb les altres dues característiques restants: flexible i descentralitzat. Així doncs, parlarem de totes tres a la vegada. El fet que el currículum sigui obert vol dir que aquest es tracta d'un mínim que ha de servir als mestres de guia, de tal manera que després ell el pugui adaptar segons els seus interessos, sempre i quan mai redueixi. És a dir, que el mestre té llibertat per determinar que és el que vol que els seus alumnes aprenguin i, sobretot, com ho vol ensenyar. I a això es refereixen les característiques de flexible i descentralitzat, a que els mestres tenen un paper actiu en les decisions que afecten al desenvolupament de les seves classes.

I seguirem sense deixar de banda, encara, les característiques, ja que el fet que el currículum sigui obert significa que s'ha d'anar concretant a diferents nivells. I, això és el que s'explica a la part dels nivells de concreció.
El primer nivell és el Ministeri d'Educació i Cultura que, juntament amb cada comunitat autònoma, s'encarregarà de fixar un currículum per a la comunitat corresponent, tenint en compte els interessos de la comunitat autònoma, així com els de l'Estat.
El segon nivell és el centre, el qual s'encarregarà de concretar, a partir de les decisions presses pel MEC i la comunitat autònoma a la que pertany, les característiques que vol per al seu currículum.
I, finalment, el tercer nivell és l'aula, és a dir, que cada professor desenvoluparà el currículum depenent de les condicions que es donin a la classe en què treballi.
Però de vegades també s'ha parlat de dos nivells més. Un és el nivell de cicle, que es trobaria entre el centre i l'aula; i l'altre és el nivell d'adaptació, situat en darrer lloc, després de l'aula.

I per acabar, farem referència als elements que composen el currículum: els objectius, les competències bàsiques, els continguts, els mètodes pedagògics i els criteris d'avaluació.
És clar, aquests elements, no són estàtics, ja que el marc legal educatiu condiciona molt el currículum.
Així doncs, la LOGSE (1990) va afectar, sobretot, als continguts del currículum, establint-ne tres tipus: els continguts conceptuals, relacionats amb allò que s'ha de saber una vegada finalitzat el curs; els continguts procedimentals, relacionats amb el que ha de fer l'alumne per tal d'assolir els coneixements; i, els continguts actitudinals, és a dir, els que es refereixen a l'actitud de l'alumne a classe.
I, la LOE (2006) va ser molt important pel que fa a les competències bàsiques.


Per tant, ja hem vist què és el currículum i els aspectes que l'integren. Però no puc acabar aquesta entrada sense expressar el meu total desacord amb la LOGSE i els seus objectius, ja que si aquesta llei es posàs en pràctica en algun moment, el currículum (en molts de casos criticat), seria un total desastre, ja que el que pretén aquesta reforma es convertir el currículum en tot el contrari d'ara, en un currículum tancar i totalment centralitzat, òbviament en el MEC.

A més a més, també he de dir, basant-me en la meva experiència com alumna, que s'han de tenir en compte els mestres i els alumnes a l'hora de determinar el currículum, ja que la majoria de les vegades no es pot acabar el temari per la falta de temps, així com per l'excés d'informació en cada curs.

 Artefacte propi

No hay comentarios:

Publicar un comentario